Hrvatski kulturni dom na Sušaku – 6. 5. u 19:30 h
Hrvatsko narodno kazalište Zagreb
Yasmina Reza: Bella figura
Redatelj: Boris Liješević
Prijevod: Zlatko Wurzberg
Scenografi: Numen / For Use i Ivana Jonke
Kostimograf: Leo Kulaš
Odabir glazbe: Boris Liješević
Oblikovatelj svjetla: Aleksandar Čavlek
Igraju: Lana Barić, Milan Pleština, Olga Pakalović, Dušan Bućan, Ksenija Marinković, Arija Rizvić
Premijera: 6.11.2015.
Trajanje: 80 min
Bella figura događa se jedne večeri koja započinje fatalnom pogreškom. Svojim dramama nikada nisam pričala priče tako da nikoga neće iznenaditi ?to to nisam napravila niti u ovome slučaju. Osim ako nesigurno i teško tkanje ?života ne smatrate samo po sebi pričom.
Yasmina Reza
Foto: Mara Bratoš
Nagrađivana francuska spisateljica Yasmina Reza jedna je od najintrigantnijih i najizvođenijih kazališnih autora u posljednjih dvadesetak godina. Prema njenim riječima piše o malim stvarima…o sitnim kutovima ?života koji prerastaju u male katastrofe između ljudi, ukratko o mikro životima u kojima uvijek spoznajemo sami sebe.
…Kao i uvijek u Rezinim komadima, i ovdje sve počinje nekim nasumično odabranim isječkom iz života koji sam po sebi nema nikakav poseban dramatski potencijal, ali koji daje poticaja bujanju brojnih malih intimnih drama zbog kojih čitava predstava meandrira u posve drugom smjeru od očekivanoga…
… Reza se u komadu ponovno bavi svojom najomiljenijom temom ? razotkrivanjem praznine koja se nalazi skrivena ispod brojnih slojeva buržoaskih vrijednosti. U komadu su svi likovi pripadnici višeg srednjeg sloja, školovani i situirani, osim Andree, koja dolazi iz predgrađa, ima slabo plaćen posao, i u svemu je čista suprotnost svima ostalima ? nije profinjena, izgleda jeftino, kaže sve ?to misli, prosta je…
…Situaciji nema rješenja, jer život se nastavlja sa svim svojim izazovima, a kraj je samo stanka između upravo viđene situacije i one neizgovorene, koju je lako zamisliti, a koja će tek doći.
HINA
Tipičan građanski komad
“Bella figura” tipičan je građanski konverzacijski komad, tipičan i za autoricu. Ona šije upravo onako kako se bolji građanski igrokazi kroje već 150 godina po Evropi i poslije po Americi, ništa novo, dobrodošlo ako je od kvalitetnog štofa i dobro skrojeno. Jedino ?to se promijenilo jest da su, već otprilike s Ibsenovom Norom, žene počele stašavati u ravnopravne protagoniste i ?to su u međuvremenu proizvedene razne “čarobne” pilule kojima se današnji likovi redovito kljukaju na sceni. Ovdje petero protagonista nalete jedni na druge. Doslovno. Ispred boljeg restorana. Sredovječni bračni par i drugi takav, ali sa svekrvom pride.(…)
Dobar izbor glumaca
Rekao bih da je glavna zasluga redateljeva ?to je ovu dramu postavio kao komediju, malko uvrnutu, ponešto mračnu. Nitko ovdje neće umrijeti, niti će se ?to napokon prelomiti, nego se naši protagonisti muče vlastitim životnim kalupima, iz kojih ne mogu ispuzati, pa se grče jedni pred drugima u svojoj neiskrenosti i nezrelosti.(…)
Tomislav Čadež, Jutarnji list
Uzaludnosti svakodnevice
…svi su oni vezani za želju koja proizlazi upravo iz nedostatka, frustracije i manjka te se stoga u preokrenutoj strukturi pogleda njihova drama s tragičnim posljedicama čita kao komedija. Sudbinska pitanja o kojima govore zvuče poput neuljepšanih epizoda prepisanih iz svakodnevice i prepuštenih na procjenu slučajnim prolaznicima. Stoga je svaki pokušaj da se uspostave neke prijelomne , povijesne perspektive koje bi izmijenile naše poglede na svijet u kojemu živimo, uzaludan.
I upravo zato nije neobično ?to drama započinje na parkiralištu ispred mondenog restorana gdje će se nastaviti kao niz slučajnih i ne baš tako slučajnih susreta i rastanaka te će se uzalud pokušati rasplesti na onaj način na koji se u životu zapravo ništa ne raspliće. Duhovitom živahnošću bulevarskoga dijaloga Yasmina Reza samo će osvijetliti neke od životnih epizoda u kojima bismo se mogli prepoznati i upravo nas upozoriti na to kako se granice između tragičnog i komičnog, i ne samo u teatru, s lakoćom mogu pomicati.
Dubravka Vrgoč, iz programske knjižice
Foto: Mara Bratoš
Povratak na predstave