30. 4. 2014.
Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca
Gradsko dramsko kazalište Gavella, Zagreb
Dostojevski: ZLOČIN I KAZNA
Redatelj: Zlatko Sviben
Dramatizacijski scenarij: Zlatko Sviben
Skladatelj: Darko Hajsek
Scenografkinje: Ana Martina Bakić i Ivana Knez
Kostimografkinja: Marita Ćopo
Oblikovatelj svjetla: Zdravko Stolnik
Suradnik za scensko kretanje: Alen Ćelić
Igraju: Franjo Dijak, Darko Milas, Nela Kocsis, Inge Apelt, Ivana Bolanča, Perica Martinović, Živko Anočić, Ozren Grabarić, Nenad Cvetko, Siniša Ružić, Anja Šovagović Despot, Zoran Gogić, Ivana Kundert
Premijera: 19.09.2013.
Trajanje: 3 sata
Dramatizacijska vrela
Ruskoga se romanopisca u ovoj izvedbenoj prilici iščitavalo s triju razlikovnih dramatizacijskih motrišta (ansamblgrađanski, socijalmoralni, postdramski). Temelj je predstave roman Zločin i kazna iz 1866. godine. On se prema Crnkovićevu i Velikanovićevu prijevodu nasljeđuje gotovo u potpunosti. sekundarno sižejno vrelo s kojega priča izvire nešto manjim dijelom jest Proces ivre ( 1971. Bernarda-Marie Koltesa.. Tu je i Zbradnia i kara (1983.) Andrzeja Wajde te Crime de Chatiment (1933.) Gastona Batyja.
Dostojevskog zanima čovjekova sudbina u trenutku kad ustaje protiv objektivnog kozmičkog reda, kad se otkida od prirode, od organskih korijena i proglašava samovolju… Iza stabilnog svakodnevnog življenja, iza duševnog sklada, skrivene su oluje, tu se otvara taman bezdan. Dostojevskog zanima čovjek koji je već došao u stanje burnog pokreta. On se spušta u taj mračni bezdan i tamo nalazi svjetlost.
Iz programa predstave
Duga potraga za prihvaćanjem odgovornosti
Uspjela scenografija rastvorenog rukopisa F.M. Dostojevskog čije se stranice tijekom … predstave razmiču i ponovno sastavljaju…ostavlja mogućnost i redatelju Zlatku Svibenu da protumači Zločin i kaznu kao neku vrstu kompleksne jezične igre u kojoj je važna svaka rečenica. I ona napisana i ona izgovorena, baš kao i ona tiho procesuirana , ali javno prešućena…
Franjo Dijak u naslovnoj ulozi Raskoljnikova potresno i s prebogatim glumačkim nijansiranjem igra niz unutarnjih glasova glavnog lika romana, besprijekorno usredotočeno i uvjerljivo grozničavo izgovarajući svoje guste monologe na sipkoj granici bunila i povišene prisebnosti…
Zločin i kazna dosljedno su odigrani kao drama uspostavljanja protagoniste savjesti, kao i drama buđenja iz isprazne snomorice stalnog političkog ogorčenja.
Nataša Govedić, Novi list
Predstava je ponovno dokazala da je riječ o suptilnom redatelju koji razmišlja u više dimenzija, ponire u metafizičke dubine ruskoga klasika, stvara dramatično raskošnu scensku sliku jednoga vremena, razigrava glumački ansambl da pruži ono najbolje i spaja moderna estetska rješenja u uzbudljiv kazališni događaj. Tako je nastala izvedba koja na najbolji način ujedinjuje one osobine zbog kojih, kako kaže Brecht, publika još odlazi u kazalište.
Bojan Munjin, Novosti
U dugoj ansambl-predstavi koja je precizno isplanirana Sviben je inovativno združio tri poznate dramatizacije Dostojevskog: (one Koltesa, Wajde i Batyja) kreiravši novi scenarij koji ima filmski ritam, ali i bazično kazališno utemeljenje.
Denis Derk, Večernji list